Kwasy omega 3 - z czym to się je?

  • Napisane przez  Artykuł zewnętrzny
Kwasy omega 3 - z czym to się je?

Choć większość z nas na hasło "tłuszcz" co najmniej się krzywi, wbrew pozorom nie jest on taki zły. Aby nasze ciało odpowiednio funkcjonowało potrzebujemy spożywać po trochu z każdej grupy makroelementów. Prawdą jednak jest, że nie każdy tłuszcz nam służy, tak samo jak nie wszystkie kwasy tłuszczowe są wskazane do spożywania na co dzień. Jak sobie poradzić z tym tematem? Czy naprawdę powinniśmy bać się spożywać oleje i inne formy tłuszczy?

  1. Nie eliminuj tłuszczy z diety - one pomagają ci być zdrowym
  2. Czym są kwasy tłuszczowe?
  3. Czy omega 3 należy suplementować?

Nie eliminuj tłuszczy z diety - one pomagają ci być zdrowym

Osobom, które choć raz były na diecie, tłuszcz kojarzy się niezbyt dobrze. Jest to częściowo prawdziwe skojarzenie, ponieważ jego nadmiar zdecydowanie nam szkodzi, jednak z drugiej strony nie możemy popaść w skrajność i wyeliminować go całkiem z diety. Bez tłuszczy nie jest możliwy metabolizm witamin w nim rozpuszczalnych (A, D, E i K), co może prowadzić do bardzo poważnych problemów ze zdrowiem. Aby nasza dieta była dobrze zbilansowana, tłuszcze powinny stanowić mniej więcej 20-25% dziennego zapotrzebowania na kalorie, w zależności od budowy ciała, trybu życia i stanu zdrowia.

Czym są kwasy tłuszczowe?

Kwasy tłuszczowe wchodzą w skład tłuszczy, które spożywamy na co dzień. Możemy je podzielić na nasycone, czyli takie, gdzie w cząsteczce kwasu atomy węgla łączą się wiązaniem podwójnym oraz nienasycone, w których żadna cząsteczka węgla nie dysponuje wiązaniem podwójnym. W przypadku kwasów nasyconych ważna jest też ich postać izomeryczna, czyli układ atomów w cząsteczce oraz rzut w przestrzeni. Forma cis występuje naturalnie, natomiast forma trans jest produktem przemysłowym o udowodnionym szkodliwym wpływie na zdrowie. To właśnie tych związków powinniśmy wystrzegać się w żywności.

Kwas omega 3 jest formą nienasyconą, o potwierdzonym naukowo działaniu antynowotworowym. Jeżeli zadbamy o ich odpowiednią podaż w organizmie, a także balans względem kwasów omega 6, zdecydowanie poprawimy swoją formę. Jego bogatymi źródłami są m. in. oleje z ryb, olej lniany i rzepakowy, a także oliwa z oliwek.

Czy omega 3 należy suplementować?

Jeżeli prowadzimy odpowiedzialny tryb życia i stosujemy zbilansowaną dietę, raczej nie mamy takiej potrzeby. Jednak w przypadku, gdy lubimy zjeść niekoniecznie zdrowo, intensywnie uprawiamy sport, zmagamy się z utratą wagi lub np. jesteśmy osłabieni po poważniejszej chorobie, warto skonsultować potrzebę suplementacji z lekarzem. O tym, jak dokładnie się za to zabrać i jak odpowiedzialnie stosować suplementy, dowiesz się na Cheers from Poland.

Dodatkowe informacje

  • ISSUU:
Powrót na górę

Współpracujemy

           

Zostań promotorem

Więcej

Moje konto