Nasz szpital radzi jak jesienią budować odporność u dzieci? 5 prostych zasad

freeimages.com, DIANA DIACONU freeimages.com, DIANA DIACONU

Jesienią przeziębienia oraz wirusy dopadają wszystkich znacznie częściej, aniżeli przez pozostałą część roku. Deszczowa i wietrzna pogoda nie sprzyjają w zachowaniu zdrowia. Wiedzą o tym w szczególności rodzice, którym kończą się pomysły i siły na walkę z nawracającymi infekcjami u dzieci. Pediatra, dr nauk med. Mariusz Czaja, proponuje by budować odporność najmłodszych przez przestrzeganie kilku prostych zasad.

1. Pełne odżywianie. W prawidłowo skomponowanym jadłospisie dziecka powinny się znaleźć białka, tłuszcze i węglowodany – w odpowiednich proporcjach

Białka są niezbędne dla wzrostu i muszą pokrywać 15–20% dziennego zapotrzebowania energetycznego. W białkach pochodzenia zwierzęcego są wszystkie niezbędne aminokwasy zapewniające prawidłowy wzrost i rozwój poszczególnych organów. Za pełnowartościowe białka uznaje się te z jaj, mięsa, ryb oraz mleka i jego przetworów w postaci serów, twarogów, jogurtów czy kefirów.

Tłuszcze nie mogą pokrywać więcej niż 30% dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Dzieciom należy dawać chude mięso, drób bez skórki, mało żółtek z jaj. Smażone potrawy najlepiej przygotowywać na oliwie lub oleju. Serwować więcej potraw gotowanych i duszonych.

Węglowodany to nie więcej niż 50–55% dziennej porcji kalorii. Najlepiej, gdy są to cukry złożone, pochodzące z jarzyn, owoców, gruboziarnistego pieczywa, a nie cukry proste zawarte w ciastkach i cukierkach*

Należy pamiętać, aby nie dopuścić do stanu głodu u dzieci. Uczmy dzieci zdrowych nawyków, w tym stałych pór jedzenia.

2. Suplementacja multiwitaminowa powinna być stosowana codziennie obok różnorodnej diety warzywno-owocowej

Zarówno minerały, jak i witaminy, pełnią w organizmie szereg funkcji. Stanowią budulec kości, zębów, skóry i włosów, biorą udział w wielu procesach metabolicznych, regulują gospodarkę wodno – elektrolitową czy kwasowo – zasadową w organizmie. Najważniejsze to:

  • - Witamina A (dzięki niej narząd wzroku działa prawidłowo).
  • - Witamina D (przyczynia się do właściwego rozwoju kości).
  • - Witamina K (dzięki niej nasza krew odpowiednio krzepnie ).
  • - Witamina PP (to preparat, który wpływa na pracę układu nerwowego i pokarmowego)
  • - Witamina C (dzięki niej dochodzi do syntezy kolagenu, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie skóry, kości, zębów)
  • - Witaminy z grupy B (1, 2, 12) – zapewniają ochronę przed szkodliwymi substancjami, ich niedobór jest łatwy do rozpoznania, ponieważ skutkuje pojawieniem się zajadów i pęknięć skóry w kącikach ust.*

3. Ochrona dziecka przed wychłodzeniem, ale i przed przegrzaniem

Kontrolujmy ciepłotę dziecka. Aby wykonać to prawidłowo, trzeba dotknąć skórę pociechy na karku: powinna być ona ciepła i sucha. Jeżeli jest zimna świadczy to o tym, że nasze dziecko marznie, natomiast gorąca, mokra i spocona skóra na karku mówi nam, że dziecko jest za ciepło ubrane i może się przegrzać. Dzieci powinny być ubrane „na cebulkę”: jest to najlepsza opcja  zarówno w przypadku niemowląt, jak i starszych dzieci.

Nasz szpital radzi jak jesienią budować odporność u dzieci? 5 prostych zasad

4. Ubrania dziecka należy wymienić na większe i luźniejsze, zwłaszcza buty, które nie mogą być za ciasne

Mocno opięte przy ciele ubrania mogą utrudniać krążenie, a w konsekwencji wychładzać ciało.  Znaczenie może także mieć to, czy ubranie wykonane jest z naturalnych tkanin. Sztuczny materiał może powodować, że skóra będzie się bardziej pocić.

5. Nie chronić dzieci przed chłodem, zabraniając korzystania z aktywności na świeżym powietrzu

Aktywność na powietrzu wiąże się przede wszystkim z dotlenieniem organizmu. Dotleniony organizm funkcjonuje sprawniej, mózg lepiej się rozwija, na buzi pojawiają się zdrowe rumieńce. Przebywanie na świeżym powietrzu przekłada się na apetyt oraz zdrowy sen.

Co jest bardzo ważne, harce i zabawy na jesienno - zimowych spacerach poprawiają samopoczucie dzieci oraz rodziców  

*www.poradnikzdrowie.pl

Powrót na górę

Moje konto

Polecane

Wiadomości

Styl życia

Więcej